Ang betygsvarningar, bedömningar mm

Information om bedömningar och eventuella betygsvarningar återfinns numera enbart och bara på Huddinges nya skolplattform Unikum >>>

Om legitimerad lärare i något ämne bedömer att en elev riskerar att inte nå kunskapskraven (vilka finns i olika ämnen för respektive åk 3, 6 och 9) så anger läraren ”Instats krävs” i Unikum. Därefter vidtar arbete med att avgöra vilka insatser som behöver sättas in (ofta har de satts in redan tidigare).

Det skickas alltså inte längre hem brev med betygsvarningar  i åk 6-9, och man måste inte invänta det enligt styrdokumenten årliga skriftliga omdömet i åk 1-5. 

Syftet med dessa varningar är att var och en ska förstå att de behöver jobba mer med vissa ämnen och att även ni vårdnadshavare ska få den informationen. Bedömningar görs löpande under läsåret. För elever i åk 6-9 ges nya terminsbetyg varje termin i årskurs 6-9, i de ämnen man haft undervisning i – vi sänker eller höjer aldrig betyg, vi ger nya – utifrån en allsidig bedömning av det eleven visat, i relation till statligt satta kunskapskrav. 

Ibland kan det räcka med att man missat en uppgift i ett ämne för att man ska få en betygsvarning. Vissa uppgifter har väldigt stor betydelse för att läraren ska kunna bedöma din kunskapsnivå och om du missat att lämna in eller göra den behöver du lämna in/genomföra den uppgiften snarast.

Mejla eller prata med respektive ämneslärare om du undrar något över vad du konkret behöver göra eller visa för att kunna nå kunskapskraven. Vårdnadshavare hittar kontaktuppgifter på respektive årskursblogg.

När det gäller betyg rent generellt finns en del tankar på Glömstaresan. Där hittar du även studietips från gymnasieelever.

7 reaktioner till “Ang betygsvarningar, bedömningar mm”

  1. Vilket dravel! Denna mening är inte klok ”Ibland kan det räcka med att man missat en uppgift i ett ämne för att man ska få en betygsvarning.” Om ni inte klarar att bedöma en elev p.g.a. en missad uppgift har ni alldeles för dålig koll och för dålig kvalitet i undervisningen. Beklämmande är vad det är.

    1. Framförallt på kort sikt är det dock fakta i målet som vi gärna vill delge vårdnadshavare, nedan två konkreta exempel från två ämnen som är generellt överförbart till fler ämnen och årskurser:

      I idrott är både förmåga att orientera och simma 200m tydliga kunskapskrav, vilka av praktiska skäl först tränas och sedan bedöms vid några få tillfällen under terminen, om man av någon anledning missar dessa bedömningstillfällen måste ”insats krävs” markeras tills nästa möjlighet ges. I samhällskunskap på högstadiet har vi läst om valet och eleverna ska argumentera för ett aktuellt ämne samt hantera källor och göra en källkritisk granskning. Källkritik är centralt och viktigt underlag för bedömning i de flesta ämnen. Är inte källkritiken inlämnad, inte gjord eller inte genomförd på en nivå som uppfyller kriterierna för minst E så kan de vara skäl till att ge betygsvarning för momentet i samhällskunskap, vilket är det främsta som testar just denna förmåga denna termin.

      Det kan således hänga på en uppgift. Sedan så finns det därefter möjlighet att komplettera eller göra uppgiften om den missats, vilket i och med markeringen blir tydligt också krävs.

      Bedömningar görs förstås allsidigt med all den information som finns tillhanda, men enbart på det som faktiskt finns tillhanda.

  2. Hej jag undrar varför inte läraren pratar med eleven, så den vet om det. Och om hur och vad den ska komplettera med. Nu blir det jag som informerar ett oförstående barn som inte vet något
    Jag blir upprörd för att den stackarn inte vet något och det går ut över barnet.
    Det måste väl finnas ett samtal mellan lärare och elev, eller…? Ser inte skolan (läraren) mitt barn och deras behov eller är han bara ett i mängden?
    Undrande mamma

      1. Jag har redan skickat mejl men inte fått svar. Om vad mitt barn ska/kan göra för ”insats”. Det är svårt att kommunicera med vissa lärare.

        1. Mejlsvar kan ibland tyvärr dröja, för att annat behöver prioriteras, men berätta gärna för skolledning om det dröjer alltför länge, så får vi undersöka vad som felat. Markeringen ”insats krävs” kan göras direkt vid bedömning, sedan kan det i vissa fall ta en tid (upp till tre veckor) innan det blivit tydligt vilka insatser som ska göras, även om flera också satts in på vägen. Det är också ett arbete som ofta görs i undervisning, mellan lärare och elev – vissa lärare träffar bara eleverna en gång per vecka, eller mer sällan än så.

  3. Hej!
    Digitala system i all ära, men nog är den direkta verbala kommunikationen mellan elev och lärare fortfarande det viktigaste? Självklart vill man som förälder också bli fullt informerad och digitala system kan säkert fungera bra. Det är dock viktigt att det finns ett inbyggt kvittenssystem som gör att skolan ser att informationen nåt fram till föräldrarna. Särskilt när det handlar om viktiga saker som betyg och varningar om att inte nå kunskapsmål.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.